Σάββατο 31 Μαΐου 2008

ΧΩΡΙΣ ΛΥΣΕΙΣ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ-ΕΚΤΟΣ ΤΟΠΟΥ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΥ Ο ΕΥΡ.ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ ΓΙΑ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ

Στις αρχές του Απρίλη η κυβέρνηση δια του Υπουργού Παιδείας Κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη, παρουσίασε το σχέδιο νόμου για την ειδική αγωγή για δημόσια διαβούλευση. Κατ’αρχήν θα θέλαμε να επισημάνουμε το γεγονός πως σε καμία διαδικασία δημόσιου διαλόγου για την παιδεία η ειδική αγωγή δεν αποτέλεσε θέμα συζήτησης και διαβούλευσης της πολιτείας με τους κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς φορείς. Το γεγονός πως μόνον 1 στους 10 μαθητές με αναπηρία συμμετέχει στην εκπαιδευτική διαδικασία σε συνδυασμό με την έλλειψη της υποχρεωτικότητας της εκπαίδευσης αποτυπώνει το τεράστιο εκπαιδευτικό έλλειμμα που υπάρχει στην χώρα μας σε σχέση με τους μαθητές με αναπηρία. Αυτή η κατάσταση περιγράφεται με πλήρη επάρκεια και στο πόρισμα της διακομματικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τα άτομα με αναπηρία.

Η διάλυση και η αποδιοργάνωση των ειδικών σχολείων, επενδεδυμένη με «προοδευτική» ρητορική, το μόνιμο καθεστώς υποβάθμισης και υποχρηματοδότησης της ειδικής αγωγής εξακολουθούν και με την παρουσίαση του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου να παραμένουν τα μεγάλα ζητούμενα που απαιτούν την λύση τους. Η Υιοθέτηση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, (ενός αυτονόητου συνταγματικού δικαιώματος), η θέσπιση και κατοχύρωση νέων επαγγελματικών κλάδων στην ειδική αγωγή, η συγκρότηση νέων ειδικών σχολικών μονάδων αποτελούν μια απειροελάχιστη συνεισφορά στην βελτίωση της κατάστασης των μαθητών με αναπηρία.

Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο επικυρώνεται και τυπικά η υποβάθμιση των ειδικών σχολείων όπως των τυφλών, των κωφών, και των κινητικά αναπήρων, φορέων που έχουν χρόνια και σωρευμένη εμπειρία σε θέματα της εκπαίδευσης. Για παράδειγμα ενώ αποτελεί θετικό γεγονός η θέσπιση της πιστοποίησης για την νοηματική γλώσσα και την Γραφή Braille, αντί αυτή να ανατεθεί στο Εθνικό ίδρυμα κωφών και στο κέντρο εκπαίδευσης και αποκατάστασης τυφλών, συγκροτείται ένας ξεχωριστός φορέας για αυτή την διαδικασία.

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αρνείται να ακουμπήσει ιδιαίτερα τις κατηγορίές των πιο βαριών αναπηριών (νοητική υστέρηση, σύνδρομο down, αυτισμός) όπου λειτουργούν εκατοντάδες εργαστήρια ειδικής και δημιουργικής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα. Δεν προβλέπεται κανένα θεσμικό πλαίσιο, καμία διαδικασία εποπτείας και ελέγχου. Τέλος κανένα μέτρο δεν μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την βελτίωση της εκπαίδευσης που παρέχεται στους μαθητές με αναπηρία όταν η πολιτεία δεν εγγυάται την μόνιμη και σταθερή χρηματοδότηση των εκπαιδευτικών δομών που απαιτούνται για τα άτομα με αναπηρία. Εύλογα αναρωτιόμαστε το επόμενο σχολικό έτος όπου θα πρέπει στα σχολεία ειδικά και κοινά να φοιτήσουν 200 χιλιάδες μαθητές με αναπηρία ποια θα είναι η δαπάνη που θα προβλέπεται από το Υπουργείο παιδείας για κάθε μαθητή.

Θεωρούμε πως το συγκεκριμένο νομοσχέδιο όχι μόνον «μεταρρύθμιση» δεν είναι όπως επιχειρεί η κυβέρνηση να το εμφανίσει, αλλά με την χρήση μιας επενδεδυμένης προοδευτικής ρητορικής, θα οδηγήσει τα άτομα με αναπηρία στο περιθώριο στο όνομα μάλιστα της ένταξης τους στα κοινά σχολεία, χωρίς να διασφαλίζει τον δημόσιο χαρακτήρα και την καθολική πρόσβαση των μαθητών με αναπηρία σε δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση υψηλής ποιότητας.
Αθήνα 20/05/2008
Με εκτίμηση

Παρέμβαση αναπήρων πολιτών

Δεν υπάρχουν σχόλια: